Copenhagen | Denmark

9:23


I když jsem se naposled pořádně vyspala asi před týdnem, bylo mi to celkem fuk. Už totiž při jízdě na letiště jsem cítila takové to známé chvění, kdy se na něco těším (i když možná to tentokrát přece jen bylo z únavy a celkem asi tří hodin spánku). Pár set kilometrů na jih jsem ale tentokrát vyměnila za pár set kilometrů na sever. O Kodani jsem předtím už pár věcí slyšela. Někteří tvrdí, že je to krásné město, plné milých lidí a útulných kaváren, druzí, že jde o město plné nepokojů, prostitutek, drog a gangů. Rozhodla jsem se, že to zjistím na vlastní oči... A třeba konečně pochopím, co je to to 'hygge'.


Letenky nakupuji většinou spontánně v akcích, jakože "Hele tady zrovna nabízej levnou letenku na Mallorcu, berem ne?", tentokrát jsem ty nejlevnější letenky spíš musela vyhledat sama. V nějakém časopise jsem se totiž dočetla, že Kodaň je aktuálně na nejvyšších místech žebříčku návštěvnosti evropských měst a nějaká velmi moudrá a zcestovalá paní v něm pravila, že jakmile to dojde také leteckým společnostem, porostou ceny letenek strmě vzhůru. Takže "to jako vůbec" řekla jsem si! A byla to i docela krátká cesta mezi stranou 37 onoho časopisu a sezením (v mém případě tedy spíš válení se) v letadle směr Kodaň.


Už při příletu mne ohromila stavba Öresunského mostu, který spojuje Kodaň se švédským přístavním městem Malmö . Jedná se o druhý největším pevný most na světě a přímo z mostu se zajíždí do tunelu pod mořským dnem.



Postel a teplý čaj jsme nalezli ve čtvrti Valby, u moc milých mladých lidí. Přes Airbnb jsem osobně bydlela poprvé. Má to samozřejmě jak své nevýhody (např. menší soukromí), tak i mnohé výhody (např. zajímavé tipy od místních). My jich pár dostali a jeden byl vážně moc zajímavý. Jak je známo, tak pro nás, pro Čechy, nejsou severské země zrovna nejlevnější a Dánsko není výjimkou. Jednou z možností, jak se levně najíst, je koupit si párek v rohlíku nebo burger do ruky u stánku. Existují však také místa, kde si koupíte lístek za 50 korun (myslím zde dánské koruny DKK, kurz 1 DKK=3,5 Kč) a plnohodnotně se najíte ve společnosti místních. Jedním z nich je komunitní centrum Folkehuset Absalon (Sønder Boulevard 73).


Jinak nechyběly ani klasické dopolední brunche např. ve vyhlášeném podniku Mad&Kaffe nebo Høeg's.




V samotném městě je nejlepší se pohybovat "na místňáka" a to buď na kole, nebo pěšky. My zvolili kombinaci obou variant a nachodili a najezdili desítky kilometrů, což nám ale vůbec nevadilo. Jinak spolehlivě funguje sdílení kol např. od Donkey Republic.


Asi nejznámější částí Kodaně je přístav Nyhavn a nedaleké okolní promenády. Nacházejí se zde jak pitoreskní barevné domečky, tak i spousta soch včetně té nejslavnější kodaňské - Malé mořské víly.












Zábavní park Tivoli s nejstarší dřevěnou horskou dráhou na světě.



Kodaň disponuje spoustou městských parků, které tvoří příjemná útočiště v zeleni.




Již jsem zmiňovala Öresunský most do švédského Malmö. Jet přes něj je určitě zážitek, na který se jen tak nezapomíná. Doporučuji však rozhodně spíše vlak, který vyjde o dost levněji, než auto a je i pohodlnější. Město Malmö mne samo o sobě zase tolik neuchvátilo, je daleko takové ponurejší a "nudnější", než Kodaň. Ale jelikož je ve Skandinávii v kurzu udržitelná móda, zabloudit do některého z místních sekáčů je opravdu moc zábavné. Větší výběr jsem v second handu snad v životě neviděla.











Vůbec už nevím, v jaké části města tyhle sochy byly, ale pracovně jsem místo nazvala "kočičí nábřeží".




A po třech dnech byl zase čas se s městem rozloučit a nasednout do letadla. Nuž ale co, však já se do Skandinávie brzy vrátím. Farvel København!


Vaše Mája ♡


P.S: V místních kavárnách jsem poznala, co to ten 'hygge' je. Nikdo nikam nespěchal, netelefonoval, nepracoval, maminky krmily své děti a ty ani nezlobily ani nekřičely, všichni byli v okruhu svých přátel a nejbližších. Hořící svíčky jen doplňovaly celou uvolněnou atmosféru. A když se tak nad tím zpětně zamyslím, možná mi opravdu ti lidé připadali jako jedni z nejšťastnějších na světě.

2 komentářů

  1. V Kodani jsem byla jen na skok, stejně jako v Malmo, ale severské země mám obecně ráda.Ty kočičí sochy vypadají perfektně :) Moc hezký článek i fotky!
    http://modrymaocima.cz/

    OdpovědětVymazat