Helsinki | Finland

22:25


Asi tak v polovině září jsem se opět zamýšlela nad tím, kam se ještě do konce roku vydat, co vidět. Ani nevím proč, ale v posledních pár měsících jsem zavítala do severských zemí o něco hodně víc, než jsem byla doposud zvyklá. No ale co myslíte, že jsem udělala ? Prostě jsem tam jela zas. No jo, asi si řeknete "blázen" ! Zrovna tam v tuhle roční dobu. Ale zdání klame a já se toho nebojím. Právě naopak. Nelitovala jsem! Mám ráda dobrodružství a už první minuty po příletu stály za to...

První věc, která mě překvapila byla, že se zde zas tolik nejezdí na kole, než jak jsem zvyklá na poměry severských zemí a měst. Protože třeba v Kodani bylo snad víc kol než lidí. Ale tady se chodí hlavně pěšky. A nebo jezdí městskou hromadnou... Mimochodem víte, že v Helsinkách se nachází nejsevernější metro Evropy? Aut tu je taky dosti pramálo. A co jsem v Helsinkách viděla poprvé, byly pneumatiky s hroty (vím, že jsem možná úplně mimo, ale já to fakt ještě nikdy předtím neviděla a ani neslyšela jet po vozovce - vydává to totiž takový pro mne divný zvuk 😊 ).








Jo a jelikož jsou finové (asi jako téměř všichni obyvatelé severských zemí) milovníky dobré kávy, řádně jsme samozřejmě ochutnávali! Naopak gurmáni zas tak velcí nejsou. Mezi jejich národní jídla patří například Karjalanpiirakka, piroh plněný směsí z rozmačkaných brambor a rýže, polité vajíčkem nebo třeba dále klobásy či losos.




Žádná další větší překvapení se však nekonala. Jedná se totiž o architektonicky dost typické severské šedivé město. Mezi tři hlavní památky, které bych doporučila, patří kostel Temppeliaukion kirkko - to není úplně památka, je asi 40 let starý, který je velmi neobvyklý. Je totiž vytesaný do skály. Dále evangelická katedrála Helsingin Tuomiokirkko, hlavní dominanta tohoto finského města. A v poslední řadě chrám nazývaný Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen. Jinak teda nic moc (ne že bych teda na tyto monumenty byla teda - tahle věta zní divně). Na co je naopak město bohaté, jsou běžecké a cyklistické stezky. Jedna je dokonce vedena původní trase vlečky do přístavu. A nedivím se, lepší vzduch na běhání jsem snad nedýchala ani u moře! Bohužel mne ihned druhý den pobytu skolila nějaká chřipajzna, a tak jsem si ho neužila tak, jak bych si přála. Nu ale což, c'est la vie! A i tak jsem zažila opět něco nového!

Helsingin Tuomiokirkko



Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen

Temppeliaukion kirkko




Tak 'hyvästi' u dalšího článku!



Vaše Mája ♡

0 komentářů