Welcome to Israel

20:43


Taky se občas vrátíte z dovolená a říkáte si "Co to jako sakra bylo?!"... Ne? Mne se taky běžně nestává. Pak jsem ale jednou vyrazila do Izraele...

I když slovo "dovolená" vzniklo nejspíše od slova "dovolit", snad každý z nás jí má spojenou s odpočinkem, relaxem nebo minimálně poklidným strávením vyhrazeného času. Možná bych se nad touto variantou měla občas také zamyslet, protože nezní úplně zle... a hlavně jí také podniknout.

No abych začala od začátku. Letěli jsme na jih Izraele, do města Ejlat. Už naše letadlo z Prahy mělo hodinové zpozdění. Naštěstí na nás objednaný autobus čekal a tak jsme jen mávli rukou, že "to byl prej jen blbej začátek a od teď už to bude vše oukej." Haha...



Ejlat je město ležící na úplném jihu země v tzv. Jižním distriktu. Jeho břehy omývá Rudé moře a od jara do podzimu je oblíbeným cílem turistů, jelikož zde panuje velmi teplé klima.



Rada pro cestování po zemi zní: Nikdy nevěřte jízdnímu řádu, a to ani v případě, že jedete shuttle autobusem pro turisty mezi dvěma městy. Protože se může stát, že z inzerovaných 4 hodin jízdy se nakonec stane přes osm a autobus vás poveze místo přímé trasy Ejlat - Tel Aviv několik desítek kilometrů dlouhou zajížďkou kolem Mrtvého moře s hodinovou zastávkou na koupání, a pak přes Jeruzalém, kde budete muset přestoupit do jiného mikrobusu, který vás už teda konečně doveze do hlavního města. Za tyhle všechny zážitky, vč. autobusu s místem pro trpaslíky, zaplatíte 'pouhých' pětadvacet dolarů a pak si můžete jít hodit mašli. Takže do Tel Avivu, na který máte naplánovaný jeden den, dorazíte ve tři odpoledne celí vyřízení a nejraději byste šli do sprchy a pak spát. Infarkt fakt!







♪ "Já se vznáším, já si létám, let se stal mou vlastností,já si létám, já se vznáším s radostí." ♫


Na druhou stranu, abych vše tentokrát neviděla tak černě, koupání v Mrtvém moři bylo skvělý. Ten pocit, kdy se vlastně jen vznášíte na vodní hladině bez jakékoliv námahy (rozumějte třeba zběsilé máchání rukama pod vodou) je super!

Celý název Tel Avivu je je Tel Aviv-Jaffa, ale obvykle se zkracuje právě jen na Tel Aviv. Přiznám se, že jsem si celou dobu myslela, že je právě tohle město tím hlavním. Až zpětně jsem se dozvěděla, že pro Izraelce a Palestince je hlavní město Jeruzalém. Nicméně tento status není mezinárodně uznán a všechny státy Evropské unie považují za hlavní město Tel Aviv.










Nesměla samozřejmě chybět zkouška místních podniků na snídani. Naprosto mne zaujal podnik Yom Tov Cafe - skvělé jídlo, dobrá káva a sexy číšník jako bonus. 😊


Třetí den nás čekal právě již zmiňovaný Jeruzalém. Viděli jsme jak Staré město, protkané desítkami uliček a obklopené vysokými hradbami, tak Skalní dóm i Zeď nářků (jedná se vlastně o jedinou zeď, která zbyla z původního jeruzalémského Chrámu, který byl zničen během První Židovské války). Jeruzalém se však rozrůstá i mimo území Starého města a jeho vnější části jsou velmi moderní. Osobně mě velmi zaujal most od světoznámého architekta Santiaga Calatravy, který se nejvíce proslavil supermoderními stavbami ve španělské Valencii.













Místní pokrm. Vlastně ani nevím, co nám přinesli, ale bylo to dobré. 😊 Vím jen to, že se jídlo skládalo z masa s ještě něčím zeleným, to dohromady zapečené v těstě.


Nikdy jsem neměnila pneumatiku a ani to neviděla. A nikdy jsem si nemyslela, že si to poprvé vyzkouším uprostřed pustiny, mezi pouští a pouští, vedle nějakých vojáků, cvičících střelbu na terč, přes dvě stě kilometrů od letiště, když vám to letí za čtyři hodiny. A ještě k tomu, když otevřete kufr a je tam jen dojezdovka (pro neznalé, to je ta úzká pneumatika, se kterou můžete jet maximálně osmdesátkou). Jako tohle fakt nechcete ani u nás! Na letiště jsme se nakonec dostali nějakým zázrakem včas, fakt klika a štěstí. A mohli celí klidní vynervovaní a odpočatí vyřízení odletět zpět domů a druhý den jít hurá do práce.

Tady jsme se ještě usmívali.

Jak bych celý náš bláznivý výlet shrnula? Kdybych ještě někdy do Izraele jela, tak rozhodně jen na válendu k moři, protože jinak mne to tentokrát dost stačilo. Ze země jsem totiž viděla vše co jsem chtěla. A stačilo mi to (na pár let) - i když kdo mne zná, tak nikdy neříkej nikdy že jo. To jsem totiž taky zarputile říkala, že na Island mě nikdo nedostane a už jsem tam byla podruhé. 😊



Vaše Mája ♡

0 komentářů